ODI

متخصص ODI چه کاری انجام می دهد؟(بخش اول)

متخصص ODI وظیفه تسلط بر کاربرد تئوری شغل و انجام کلیه جنبه های متنوعی از فرآیند ODI را برای پاسخگویی به نیازها و انتظارات خاص سازمان دارد. یک متخصص ODI باید بتواند:

1.یک پروژه ODI را آغاز کند.

2. نیازهای مشتری را کشف کند.

3.جمع آوری داده های کمی.

4. فرصتهای پنهان برای رشد را کشف کند.

5. تدوین استراتژی بازار.

6.تدوین استراتژی محصول.

در مرحله اول تعامل ODI ، متخصص ODI باید امنیت ، دامنه، برنامه ریزی و ابتکار عمل پروژه را تضمین کند.

هدف در این مرحله از مشارکت ، دستیابی به توافق تیم پروژه جهت:

الف) طرح و دامنه پروژه ،

ب) مشتری کیست ،

 ج)تعریف کارهایی که باید انجام شود

د)نقشه کار اولیه.

15 مرحله ای که متخصص ODI باید برای اجرای مؤثر فاز اول یک پروژه انجام دهد به شرح زیر است:

1. سازمان را با مزایای نظریه JTBD و ODI آشنا کنید.

2. پروژه ای را برای پیگیری با استفاده از ODI انتخاب کنید.

3. اهداف پروژه ODI را تعریف کنید.

4- محدوده پروژه ODI. را مشخص کنید.

5- جدول زمانی پروژه را تعیین کنید.

6. تیم پروژه ODI را انتخاب کنید.

7. تعیین کنید که چه نوع نیازهایی باید برای پروژه انتخاب شود.

8. ایجاد غربالگرها برای جذب نامزدهای مصاحبه ی نقشه شغلی.

9- برای مصاحبه های نقشه شغلی از نامزدها استخدام کنید.

10. راهنمای مصاحبه نقشه کار را تهیه کنید.

11- ویژگی ها / ساختار بیانیه شغلی را درک کنید.

12. انجام مصاحبه با مشتری برای تعریف اصلی کاری که باید انجام شود.

13. در بازارهای پیچیده ، تحقیقات کمی را انجام دهید تا کاری که یک راه حل  در آن انجام می شود تعریف یا معتبر شود.

14. انجام مصاحبه با مشتری برای ایجاد نقشه شغل اولیه.

15- توافق اولیه تیم پروژه را در مورد کارهایی که باید انجام شود ، نقشه کار و برنامه پروژه بدست آورید.

در این مرحله از پروژه ، متخصص ODI  یک برنامه ریز پروژه ، یک تسهیل کننده ، یک پژوهشگر بازار و یک تیم سازنده است.

در مرحله دوم تعامل ODI ، متخصص ODI باید مجموعه ای کامل از نیازهای مشتری را جذب کند.

این مرحله شامل همه نتایج مطلوب در مورد کارکرد اصلی به همراه مشاغل مرتبط با مشتری و مشاغل عاطفی است. علاوه بر این ، نتایج مطلوب در مورد مشاغل زنجیره مصرف مورد علاقه و معیارهای مالی خریدار باید کشف شود.

هدف در این مرحله از مشارکت ایجاد تحقیق کیفی تحویل بازار است. این مجموعه باید شامل یک مجموعه کامل از نیازهای ایجاد شده در چارچوب کارهایی که باید انجام شود باشد. 18 مرحله ای که متخصص ODI برای اجرای مؤثر فاز دوم یک پروژه باید انجام دهد به شرح زیر است:

16. ایجاد غربالگرها جهت جذب نامزدها برای مصاحبه با نتیجه.

17. تعیین قالب برای انجام مصاحبه نتیجه گیری.

18. راهنمای مصاحبه جمع آوری نتیجه را تهیه کنید.

19. مصاحبه مشتریان کاندید شده را برای نتیجه گیری در مصاحبه جمع آوری کنید.

20. ویژگی های یک عبارت نتیجه مطلوب را درک کنید.

21. ساختار یک عبارت نتیجه مطلوب را درک کنید.

22. انجام مصاحبه های جمع آوری نتیجه.

23- اظهارات نتیجه مطلوب را در مورد کارهایی که باید انجام شود را در نظر بگیرید.

24. اظهارات نتیجه مطلوب خالص (سازماندهی ، پالایش ، نهایی).

25. مشاغل مربوط را کشف کنید.

26. مشاغل عاطفی و اجتماعی را کشف کنید.

27. مشاغل مربوط به زنجیره مصرف را کشف کنید.

28. نتایج مطلوب را در مشاغل مربوط به زنجیره مصرف کشف کنید.

29. نتایج مالی مورد نظر خریدار را کشف کنید.

30. عواملی که توضیح می دهد چرا برخی از مشتریان بیش از دیگران مبارزه می کنند را کشف کنید.

31. توافق تیم پروژه در مورد نقشه کار نهایی ، نتایج و سایر اظهارات را بدست آورید.

32. محصولات موجود و خطوط را در برابر نیازها (تمرین تیمی) ارزیابی کنید.

33- تحقيق كيفي قابل تحویل درست کنید.

در این مرحله از پروژه ، متخصص ODI یک مدیر پروژه ، یک متخصص تحقیق در بازار و یک تیم ساز است.

در مرحله سوم تعامل ODI ، متخصص ODI باید نظرسنجی را که به صورت آماری معتبر از جمعیت مشتری انجام شده است ، آزمایش ، مستقر و مدیریت کند.

هدف در این مرحله از مشارکت جمع آوری داده های مورد نیاز برای الف) انجام تجزیه و تحلیل تقسیم بندی مبتنی بر نتیجه ، ب) انجام تجزیه و تحلیل رقابت ،ج) تعیین نیازهای مشتری قبل و بعد از خدمت ،د) تعیین میزان تحت تأثیر یک نیاز قبل و بعد خدمت  و ه) دهها تصمیم پایین دست دیگر را که باید برای تدوین بازار و استراتژی محصول انجام شود ، می باشد.

18 مرحله ای که متخصص ODI برای اجرای موثر مرحله سوم یک پروژه باید طی کند به شرح زیر است:

34. واحد تجزیه و تحلیل برای بررسی کمی را تعیین کنید.

35. طرح اولیه را طراحی کنید.

36. نحوه وزن گیری داده ها را تعیین کنید.

37. تجزیه و تحلیل داده های منحصر به فرد مورد نیاز را تعریف کنید.

38. سؤالات غربالگری را برای بررسی کمی ایجاد کنید.

39. ساختن سؤالات غربالگری پروفایل برای بررسی کمی داده ها

40. ساختن سؤالات مربوط به تمایل پرداخت برای بررسی کمی.

41- برای نتایج مطلوب سؤالات نتیجه را در ابزار نظرسنجی تهیه کنید.

42. توافق تیم پروژه در مورد نظرسنجی (ابزار و پرسشنامه) را بدست آورید.

43. یک فروشنده را برای جمع آوری داده ها انتخاب کنید.

44. بررسی کامل شده را به زبان های مورد نیاز ترجمه کنید.

45. برای نظرسنجی برنامه ریزی کنید.

46. ​​پیلوت / آزمایش برای نظرسنجی میدانی.

47. نظرسنجی را انجام دهید.

48. نظارت بر پیشرفت نظرسنجی.

49. ابزارهای تحلیلی را برای تجزیه و تحلیل داده ها آماده کنید.

50. داده ها را از تامین کننده جمع آوری داده ها دریافت کنید.

51. تأیید کنید که داده ها معتبر هستند (داده ها را پالایش کنید).

در این مرحله از پروژه ، متخصص ODI یک مدیر پروژه ، یک متخصص تحقیق در بازار و یک مدیر تحقیقات شخص ثالث است.

منبع : کتاب Jobs to be done نوشته آنتونی اولویک
مترجمین: دکتر اشکان الهیاری ، غلامرضا چوپانی و حامد نژادقربان

One thought to “متخصص ODI چه کاری انجام می دهد؟(بخش اول)”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *