ODI2

متخصص ODI چه کاری انجام می دهد؟(بخش دوم)

همانطور که در بخش اول گفته شد متخصص ODI وظیفه تسلط بر کاربرد تئوری شغل و انجام کلیه جنبه های متنوعی از فرآیند ODI را برای پاسخگویی به نیازها و انتظارات خاص سازمان دارد. یک متخصص ODI باید بتواند:

1.یک پروژه ODI را آغاز کند.

2. نیازهای مشتری را کشف کند.

3.جمع آوری داده های کمی.

4. فرصتهای پنهان برای رشد را کشف کند.

5. تدوین استراتژی بازار.

6.تدوین استراتژی محصول.

از آنجا که وظایف متخصص ODI را برای هر یک از این 6 مرحله شرح می دهم ، می خواهم روند 84 مرحله ای را که متخصصان ODIشرکتStrategyn   هنگام تعامل با مشتری دنبال می کنند ، شرح دهم. این بینش به شما کمک می کند تا درک خوبی از آنچه در اجرای یک پروژه ODI و مجموعه مهارتهایی که برای انجام این کار لازم دارد ، داشته باشید. سپس ، می توانید تصمیم بگیرید که آیا به عنوان یک سازمان نیاز به تئوری شغل و یک متخصص ODI در کار خود دارید یا خیر
حال به بررسی ادامه وظایف می پردازیم:

در مرحله چهارم از تعامل ODI ، متخصص ODI باید از داده های کمی که در مرحله قبل جمع آوری شده است برای انجام تجزیه و تحلیل تقسیم بندی مبتنی بر نتیجه ، تجزیه و تحلیل رقابتی و سایر تجزیه و تحلیل های مورد نیاز استفاده کند. هدف از این مرحله الف) اجرای آنالیزهایی است که برای پرداختن به سؤالات کلیدی مفصل در حوزه پروژه مورد نیاز است و (ب) قابل تحویل بودن تحقیق می باشد.

تحویل تحقیق توضیح می دهد که بخش های مبتنی بر نتیجه چه چیزی کشف شده اند ، توضیحی از هر بخش ارائه می دهد ، نشان می دهد که چه فرصت های پنهانی کشف شده است ، و اطلاعات لازم را برای تدوین بازار و استراتژی محصول ارائه می دهد.

10 مرحله ای که متخصص ODI باید برای اجرای موثر مرحله چهارم یک پروژه انجام دهد به شرح زیر است:

 52. وزن داده های کمی.

53. مدلهای تقسیم بندی مبتنی بر نتیجه را ایجاد کنید.

54. مشخص کنید که کدام مدل تقسیم بندی برای استفاده است.

55. انجام تجزیه و تحلیل های لازم برای پروفایل بخش

56. تعیین کنید که چه متغیرهایی زیربنای مدل تقسیم بندی (عوامل پیچیدگی) هستند.

57. برای هر بخش یک پروفایل / توضیحی مبتنی بر داده ایجاد کنید.

58. تعیین کنید که در هر بخش نتایج چه مواردی تحت تأثیر قرار نمی گیرند.

59. نقاط قوت و ضعف رقبا را در هر بخش تعیین کنید.

60. مشخص کنید که کدام نتایج در تأثیرپذیری مشتری برای پرداخت در هر بخش تأثیرگذارتر است.

61. تجزیه و تحلیل داده های متداول درخواستی را کامل کنید.

62. کشف فرصت تحویل را ایجاد کنید.

در این مرحله از پروژه ، متخصص ODI یک مدیر پروژه ، یک متخصص تحقیق در بازار کمی ، یک تحلیلگر داده و یک استراتژیست است.

در مرحله پنجم تعامل ODI ، متخصص ODI از اطلاعات حاصل از تجزیه و تحلیل داده هایی که قبلاً انجام شده برای تدوین استراتژی بازار استفاده می کند. استراتژی بازار معمولاً با مشارکت تیم پروژه ساخته می شود.

 هدف از این مرحله تدوین ، مستندسازی ، ارائه ، پالایش و دستیابی به توافق متقابل عملکرد استراتژی بازار است.

12 مرحله ای که متخصص ODI باید برای اجرای موثر مرحله پنجم یک پروژه انجام دهد به شرح زیر است:

63. نقاط قوت محصولات موجود و خطوط ارتباطی (تمرین تیمی)

64. تعیین کنید که چه نتایجی برای بخش ها و چه نتایجی مبتنی بر هدف قرار می دهید.

65.  ارزش پیشنهادی را برای هر بخش مبتنی بر نتیجه تعریف کنید

66. ارزش پیشنهادی را برای هر دسته محصول تعریف کنید

67. تعیین کنید چه محصولات موجود و خطوطی برای هدف قرار دادن در هر بخش وجود دارد

68. نحوه ارسال پیام هر محصول را تعیین کنید

69. نحوه ادغام ارزش پیشنهادی جدید را در کانال ها و مواد تبلیغاتی شرکت موجود ، به عنوان مثال ، وب سایت و غیره تعیین کنید.

70. یک استراتژی بازاریابی دیجیتال مبتنی بر نتیجه ، به عنوان مثال ، کمپین AdWords ، بهینه سازی سئو و غیره پیشنهاد دهید.

71. ابزاری برای جذب مشتری ایجاد کنید که مشتریان را به بخش ها اختصاص دهد

72. توافق تیم پروژه در مورد استراتژی بازار را بدست آورید

73. استراتژی بازار را تحویل بگیرید

74. تیم اجرایی فروش / بازاریابی را در مورد اجرای استراتژی بازار آموزش دهید

در این مرحله از پروژه ، متخصص ODI یک مدیر پروژه ، یک تحلیلگر داده ، یک استراتژیست ، یک تسهیل کننده و یک تیم ساز است.

در مرحله ششم و پایانی تعامل ODI ، متخصص ODI از اطلاعات حاصل از تجزیه و تحلیل داده هایی که قبلاً انجام شده برای تدوین استراتژی محصول استفاده می کند. استراتژی محصول ، مانند استراتژی بازار ، معمولاً با مشارکت تیم پروژه ساخته می شود.

هدف از این مرحله نهایی تدوین ، مستند سازی ، ارائه ، پالایش و دستیابی به توافق متقابل عملکرد استراتژی محصول است.

10 مرحله ای که متخصص  ODI باید برای اجرای موثر مرحله ششم یک پروژه انجام دهد به شرح زیر است:

75. نقاط ضعف محصولات موجود و خطوط ارتباطی(تمرین تیمی)

76- تعیین کنید که چه عواقبی برای هدف قرار دادن رفع نقاط ضعف رقابتی تعیین می شود

77. تعیین کنید که فرصت ایجاد ارزش برای پرداختن به هر بخش چیست

78. تعیین کنید که فرصت های کاهش هزینه برای پرداختن به هر بخش چیست

79. تسهیل ایده برای بهبود محصولات موجود

80. تسهیل ایده برای بهبود محصولات خطوط ارتباطی

81. ایده پردازی را برای مفهوم سازی محصولات / پلت فرم های جدید تسهیل کنید

82. توافق تیم پروژه در مورد استراتژی محصول را بدست آورید

83. استراتژی محصول قابل تحویل را برای هر محصول ایجاد کنید

84- استراتژی محصول قابل تحویل را برای سبد کالا ایجاد کنید

در این مرحله از پروژه ، متخصص ODI یک مدیر پروژه ، یک تحلیلگر داده ، یک استراتژیست ، یک تسهیل کننده و یک تیم ساز است.

منبع : کتاب Jobs to be done نوشته آنتونی اولویک
مترجمین: دکتر اشکان الهیاری ، غلامرضا چوپانی و حامد نژادقربان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *